Přehled článků Zaostřeno knihy kriminalita

Kérky na srdci (recenze)

Vždy mě zajímalo, proč se někdo nechá tetovat. I jedna naše paní učitelka ve školce měla na rameni obrázek Muminka, druhá pak různé ornamenty, kterých postupně přibývalo. Prý se jim to líbí. Nejsem si ale jistá, zda za tím přece jen není něco víc, obzvlášť u křesťanů. Když jsem viděla knihu Gregoryho Boyla Kérky na srdci, kterou v edici Životní příběhy vydalo nakladatelství Paulínky, zaradovala jsem se, že se konečně dozvím víc. Z obalu se na mě totiž díval mladík s hustě potetovanou hlavou a krkem. Nemohla jsem se mýlit víc. Podtitul knihy zní „Síla milosrdenství bez hranic“ a její autor, jezuitský kněz, zakladatel a ředitel organizace Homeboy Industries, v ní píše o svém více než třicetiletém životě a práci mezi gangy v americkém Los Angeles.

Část obálky knihy Kérky na srdci

Téma není můj šálek čaje a pocítila jsem lehké zklamání. To však netrvalo dlouho. Kniha mě pohltila od prvních stránek a nepustila mě ani hned po přečtení. Už v předmluvě se totiž člověk musí zamyslet nad větami typu: „Není pochyb, že lidé z gangů mně navrátili sobě samému. Pod jejich trpělivým vedením jsem se naučil uctívat Krista, který je v nich.“

V podobném duchu pokračuje i následující úvod, v němž autor vysvětluje začátek života a práce mezi gangstery a vzpomíná na rok strávený v polovině osmdesátých let minulého století mezi chudými v Bolívii: „Nedokážu vysvětlit, jakým způsobem mě ti chudí lidé ‚zevangelizovali‘, ale obrátili můj vnitřní život vzhůru nohama, takže od té chvíle jsem chtěl už jen kráčet po jejich boku. Z mé strany se jednalo o sobecké rozhodnutí. Poznal jsem, že chudí lidé disponují jakýmsi zvláštním způsobem, jak mi umožnit přístup k evangeliu, a samozřejmě se mi to líbilo.“

Následuje devět kapitol nabitých příběhy desítek členů mnoha znepřátelených gangů. Některé končí dobře, hodně členů gangů díky lásce a neúnavné péči Gregoryho Boyla a jeho spolupracovníků pozná Ježíše, odejde z gangu, najde si práci a založí rodinu. Jiné příběhy happyend nemají, mnozí zemřou na předávkování drogami, v přestřelkách se znepřátelenými gangy nebo se z prostředí Homeboy Industries vypaří.

Na knize se mi kromě vyprávění líbí jazyk, jakým autor píše. Žádná náboženská klišé, žádné složité teologické koncepty, žádná od života odtržená kázání. Upřímný, a místy až nečekaně jadrný jazyk, díky kterému příběhy ožívají a člověk má pocit, že je očitým svědkem popisovaných událostí. A možná pomalu začíná tušit, co Boyle myslí těmi divnými větami v předmluvě.

Bonusem knihy, která má sice 333 stran, ale vejde se i do menší kabelky či tašky, je rozhovor s autorem na jejím konci.

Jitka Evanová, CB Praha 13

Gregory Boyl: Kérky na srdci. Síla milosrdenství bez hranic, Paulínky 2020, 333 stran, 349 Kč