Co dnes znamená být evangelikál?
Asi 70 teologů z celé Evropy, kteří se hlásí k evangelikálnímu chápání křesťanské víry, se 23.–27. srpna sešlo v Praze, aby debatovali nad evangelikální identitou v dnešní Evropě.
Setkání v Praze po dvou letech pořádalo Sdružení evropských evangelikálních teologů (FEET), Evropská evangelikální aliance (EEA) a české Sdružení evangelikálních teologů (SET). Teologové – učitelé teologických fakult a seminářů, kteří spolu prostřednictvím FEET udržují kontakty – na něm hledali odpovědi na otázky typu: Co spojuje evangelikály? Jak zmapovat jejich rozmanitost? Jaký mají vztah k širšímu křesťanskému světu? Sedmdesát účastníků zastupovalo církev luterskou, reformovanou, anglikánskou, baptistickou, svobodnou a letniční.
Podle Gerta Kwakkela, předsedy FEET, se Evropa v posledních desetiletích hodně změnila a nyní – 50 let po konferenci v Lausanne – je potřeba, aby církve na severu a západě Evropy více naslouchaly evangelikálům ze střední, jižní a východní Evropy. „Rozmanitost vzrostla natolik, že musíme znovu diskutovat o tom, co je jádrem evangelikální víry a teologie a co je druhotné,“ řekl pro Evangelical Focus Kwakkel. Dále také uvedl, že evangelikální křesťanství v Evropě je nyní „konfrontováno se skutečností, že ho lidé opouštějí a považují se za ‚post-evangelikální‘“.
Témata tří hlavních přednášek zněla „Evangelikálové a autorita“, „Evangelikálové a tradice“ a „Evangelikálové a svět“. Mimo to probíhaly přednášky o historii a současném stavu evangelikalismu v různých evropských regionech a workshopy na témata jako „Evangelikálové a populistická politická hnutí“, „Post-evangelikalismus“ nebo „Evangelikálové a globální Jih“. Posledním bodem programu byla panelová diskuse na téma „Evangelikálové a budoucnost“.
„Ukázalo se, že společným základem zůstává autorita Písma svatého, důraz na obrácení i život v Duchu svatém. Odlišností v praxi církví je mnoho, a tak to má jistě být. Důležité je však udržovat identitu, která spočívá v křesťanských základech od apoštolů přes patristiku, reformaci a probuzenecká hnutí. Církev se stále reformuje Božím slovem a prací Ducha svatého. Ukázalo se, že v hlavních důrazech je jednota zachována a teologové různých tradic a důrazů k sobě mají velmi blízko,“ shrnul pro Život víry Pavel Černý, předseda SET.
„To, co historicky definovalo evangelikály, není nic jiného než vyznání evangelia, dobré zprávy o spasení skrze Kristovu smrt a vzkříšení, které je přijímáno pouze vírou,“ uvedl pro Evangelical Focus španělský teolog José Moreno Berrocal. Podle něj zejména na jihu Evropy „lidé vědí o náboženství, ale ne o evangeliu, neznají jeho spásnou moc ... Sekularismus je někdy reakcí na únavu z náboženství. Pro ty, kteří odmítli Boha, protože si ho spletli s náboženstvím, stejně jako pro samotné věřící, je evangelium stále poselstvím ... My sami potřebujeme být neustále uchváceni osobou Pána Ježíše Krista.“